bidra till forskning genom att berätta och förklara!

Information till vårdnadshavare i Hällsboskolan som fått en inbjudan att delta i forskningsprojekt.

Att kunna uttrycka sig med språk är viktigt både socialt och för att klara kunskapskraven i skolan.

Det saknas kunskap om hur svenska enspråkiga och flerspråkiga barn och ungdomar klarar olika berättande- och förklarandeuppgifter.

Därför startades forskningsprojektet Att förklara och berätta!

Projektets mål

Målet med projektet är att ge bättre verktyg för undersökning av språklig förmåga till logopeder.

Vi vill också beskriva hur berättande och förklarande utvecklas i mellan- och högstadiet.

Detta kan du/ditt barn/din ungdom hjälpa till med!

Att förklara och berätta leds av Anna Eva Hallin, logoped och biträdande lektor vid Karolinska Institutet.


Vem kan vara med under 2022-2023?

Läsåret 2022-2023 söker vi enspråkiga och flerspråkiga elever med språkstörning eller språkstörning och dyslexi på mellanstadiet och högstadiet. 

Man kan inte delta under vårens datainsamling om man har en hörselnedsättning, ADHD, autismspektrumstörning eller intellektuell funktionsnedsättning.

Vi vill väldigt gärna se att flerspråkiga elever deltar! Man behöver dock ha gått i svensk skola i 5 år för att delta (eller sedan förskoleklass om man går i årskurs 4).


Hur går forskningen till?

Vårdnadshavare fyller i ett kort frågeformulär som bland annat handlar om språklig bakgrund och tidig utveckling.

Barnet träffar en av Hällsboskolans skollogopeder och

o   Återberättar en berättelse

o   Förklarar hur man spelar ett spel eller en sport

o   Gör två korta minnesuppgifter

Uppgifterna spelas in för senare analys.

Detta tar i 20-30 minuter under en skoldag.

All insamlad persondata behandlas enligt forskningsetiska regler samt i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.


Ingen utanför Forskningsprojektet kommer veta vad ditt barn har sagt eller resultatet på uppgifterna

Karolinska Institutet är ansvarig för ditt barns personuppgifter.

Inspelningar och formulär kommer vara inlåsta.

Alla deltagare kommer få en hemlig kod och bara forskarna har tillgång till koden.

När resultat presenteras kan man inte se vems resultat som är ditt barns.

Ditt barns resultat kommer inte påverka betyg eller något annat i skolan.


Det finns inga kända risker med att delta i forskningen

Det finns inga kända risker med denna forskning.

Det finns inga direkta fördelar, men ni hjälper oss att få reda på mer om hur elever med språkstörning förklarar och berättar!


Deltagande är frivilligt

Både ni och ert barn kan ändra sig när som helst, utan att ge förklaring.

Ni kan bestämma att inspelningar och resultat ska förstöras.

Inget som händer i forskningen kan påverka betyg eller annat i skolan.


Hur kan vi delta?

Ert barn har fått en inbjudan och formulär med er hem! 

1 . Båda föräldrar skriver under ”Samtycke till att delta” för att visa att ni fått information och att ni vill att ert barn deltar i forskningsprojektet.

2.     Fyll i ”Frågeformulär till vårdnadshavare”.

3.     Lämna båda formulären till skolan.

4.     Skollogopederna kommer att träffa ert barn när det passar i schemat.

5.     Ert barn kommer få frågan om de vill vara med när de träffar skollogopeden.


Frågor och kontakt

Om ni har några frågor, kontakta ansvarig forskare Anna Eva Hallin på annaeva.hallin@ki.se. Mer information om Anna Eva kan du hitta på hennes presentationssida.