Hej alla!
Sommaren har börjat mycket bra både på forskningsfronten och på mer personliga plan. Veckans blogginlägg är en dag sent eftersom jag flyttade från New York till Stockholm igår (! 😀 ) Det kommer ta lite tid att landa här efter sex år i USA, men ser mycket fram emot att fortsätta att forska, föreläsa, blogga och arbeta som logoped i Sverige de närmsta åren!
Innan jag flög hit så presenterade jag på min favoritkonferens: Symposium on Research in Child Language Disorders eller SRCLD (vill ni se min poster som jag presenterade finns den att ladda ner här). SRCLD är en liten specialiserad konferens där alla presentationer handlar om språkutveckling och språkstörningar och kommunikationssvårigheter hos barn och ungdomar. Som vanligt var det oerhört intressant. Bland annat fick vi uppdateringar om språk och genetik, vad som händer i hjärnan när vi lär oss att läsa, och hur spädbarn kan gå från att inte kunna kommunicera mycket alls till att lära sig ett helt komplext språklig system. Många forskare presenterade också preliminära resultat från sina pågående studier, och jag hoppas att kunna berätta om lite mer om dem framöver när resultaten har blivit publicerade.
Ett av mina favoritcitat från konferensen är från LouAnn Gerken (Professor på University of Arizona)
Vi vet nu att för att kunna lära sig språk (oavsett om man har inte har några hinder för inlärning eller om man har språkstörning, hörselnedsättning eller andra faktorer som gör det svårare att lära sig sitt modersmål) så är språklig input något av den viktigaste ingrediensen – barn måste höra och uppleva språk för att tillägna sig ord, grammatik, turtagningsregler och så vidare. MEN precis som citatet ovan säger — det är inte allt det vi hör som är användbart för att t.ex. generalisera ett grammatiskt återkommande mönster, minst lika viktigt är att kunna sortera bort det som inte är viktigt i det som vi hör.
Nu i semestertider är det också väldigt viktigt att sortera bort det som inte är viktigt och att ta en paus från vardagsstressen när det går... Jag vill därför önska er alla sköna och vilsamma semestrar, och om ni arbetar - många ljusa och ljumma kvällspromenader, lunchdopp och pausglassar i solen.
Om två veckor återkommer jag med mer aktuell forskning - forskningsbloggen tar inte semester! På min lista står att skriva om matematik och språkstörning, mer om klassrumsbaserad behandling, relationen mellan språkstörning och auditory processing disorder (APD), och hur vi kan utreda språk inte bara för att ställa diagnos, men också för att guida våra behandlingar bättre.
Fortsätt också gärna att skicka förslag och önskemål om ämnen relaterade till språk- läs- och skrivsvårigheter i skolåldern till mig (eller skriv i kommentarsfältet)- det är alltid lika roligt att höra från er läsare, och det gör det så värt att fortsätta skriva och sprida kunskap om språkstörning.
Tack (som alltid) för att ni läser - vi ses! /Anna Eva