Kunskapstörst och smygstart!

Hej alla!

Hoppas ni har haft härliga somrar. Det är såhär i mitten av augusti som det börjar kännas att hösten närmar sig, både med lite svalare temperaturer och att terminen alldeles strax startar. En glad förväntan och en liten sorg, på samma gång.

Innan min tjänst som biträdande lektor sätter igång den 1a september så har jag närmsta veckorna en hel del roliga föreläsningsuppdrag framför mig, i flera olika delar av landet (det finns något väldigt bra med denna digitalisering ändå!). Språkstörning/DLD och dyslexi i förskola, grundskola och gymnasium - så glad jag är över att det finns ett intresse och en kunskapstörst!

Språkstörning/DLD och språklig tillgänglighet i förskola, grundskola och gymnasium - så glad jag är över att det finns ett intresse och en kunskapstörst!


Tips: Specialpedagogik för lärande - för gymnasiet

För er som arbetar i gymnasiet så vill jag varmt rekommendera skolverkets nypublicerade material "Specialpedagogik för lärande" för gymnasiet. Det är så många personer som är så väldigt duktiga på det de gör (och som jag ofta refererar till på olika sätt och som lärt mig många saker) som har bidragit till detta arbete, till exempel Helena Wallberg (gymnasielärare, specialpedagog, kvalitetsutvecklare, utbildare, författare) , Petri Partanen (forskare i pedagogisk psykologi vid Mittuniversitetet, skolutvecklare, utbildare, författare) och Maria Rubin (lektor på Högskolan i Kristianstad, författare och forskare i specialpedagogik med inriktning inkludering, flerspråkighet och språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt).

Att jag också fick bidra med en fördjupningsartikel om språkstörning i gymnasiet (och att det dessutom är den första artikeln i Skolverkets material som har fått handla om en särskild diagnos) känns inte bara roligt, utan väldigt hedrande.

Hela materialet innehåller filmer med goda exempel, superbra texter, bra reflektionsfrågor och massa annat fint - så ta tag i arbetslaget och börja jobba/reflektera/utveckla, eller, om ni inte har ett arbetslag just i gymnasiet, surfa in och inspireras ändå! Min fördjupningsartikel hör till Modul 2: Språklig tillgänglighet.

curiosity by dDara from the Noun Project

curiosity by dDara from the Noun Project

Er kunskapstörst! <3

Igår satte jag mig med era idéer och önskningar hur forskningsbloggen och språkforskning.se skulle kunna utvecklas framöver (något som jag efterlyste i mitt senaste blogginlägg). Vilka bra idéer på inlägg - en stor kunskapstörst även från ert håll! Det kommer ta flera år innan jag hunnit skriva om allt 😉, men jag fick massa nya utgångspunkter för året som kommer (och en sisådär fem blogginlägg är redan planerade!).

Det var också en del ämnen som jag redan skrivit relativt mycket om som efterfrågades - så glöm inte att ni kan söka bland gamla inlägg! Självklart kommer det ny forskning, så det finns alltid anledning till att gå tillbaka till ett ämne och utforska och diskutera det mer - men jag kommer att prioritera önskade ämnen som jag skrivit mindre om i den mån jag hittar spännande och inspirerande forskning och artiklar!


Sök bland tidigare inlägg


Nytt för året som kommer: fler gästbloggare

En del av ämnena som önskades är inte heller inom mitt fokusområde, till exempel var det flera av er som önskade inlägg inom AKK, taldyspraxi och inom svag teoretisk begåvning/intellektuell funktionsnedsättning relaterat till språk-, läsning och skrivning. Att det är ämnen jag kan mindre om, i kombination med att jag vet att min tid kommer vara lite mer begränsad framöver har gjort att jag bestämt mig för att börja ha gästbloggare på forskningsbloggen med jämna mellanrum, där jag bjuder in andra forskare att dela med sig och diskutera av någon favoritartikel inom sitt område. Målet kommer självklart fortfarande vara att forskningsbloggen ska vara i samma stil och med samma tydliga koppling till praktik som jag hela tiden strävar efter. Vi får se om dessa planer blir verklighet redan under hösten, eller om det blir till våren - men håll utkik!

Min ambition är också att på sikt ha lite fler inspelade föreläsningar/föreläsningsfilmer, men vi får se när de planerna blir verklighet. Fortsätt gärna att önska och ge återkoppling - det ger en härlig inspiration och boost!

Jag återkommer nästa vecka med ett traditionsenligt terminsstartsinlägg!

Välkomna tillbaka till forskningsbloggen!

/Anna Eva

Föra att inte missa några kommande spännande inlägg från forskningsbloggen - skriv upp dig på e-postlistan!