Andra avsnittet av tre om “Språkande i skolan” från Elevhälsopodden där jag fick möjligheten att prata om språkutveckling och språkstörning med Stefan Boström som är leg psykolog och arbetar i elevhälsan i Uppsala.
Elevhälsopodden (poddintervju): Språkande i skolan (Del 1)
Jag och psykolog Stefan Boström samtalar bland annat om vad vi behöver veta om språkutveckling för att kunna erbjuda alla elever likvärdig utbildning och hur vi kan veta om en elev har en språkstörning eller om det är bristande exponering för språk som hindrar eleven att utvecklas (och om det spelar roll).
Läraren.se (uttalande): Hård forskarkritik mot nya kursplaner
Jag tillsammans med en rad andra forskare inom andra specialiteter uttalar oss om vikten av att de nya kursplanerna är tydligare vad gäller läsutlärningsmetoder. https://www.lararen.se/grundskollararen/forskning/hard-forskarkritik-mot-nya-kursplaner
Lika Värde (intervju): Ljudmetoden är överlägsen säger forskningen
En intervju om tidig läsinlärning för Specialpedagogiska Skolmyndighetens (SPSMs) tidning “Lika Värde” (nr 2, 2020, s. 14-15). Kan laddas ner gratis här.
Broschyr: Leva med DLD/språkstörning – information till anhöriga
SpecialNest (intervju): Barn med språkstörning kan ha svårt att bygga relationer
I denna intervju i nättidningen SpecialNest av Lena Merieke Wemar fick jag möjlighet att prata om min bok och hur man kan stötta elever med språkstörning/DLD i skolan.
Nyhetsmorgon (TV4): Så får du barn att vilja läsa mer
Jag fick komma till nyhetsmorgon och prata om barn och läsning, vikten av att lära barn att ljuda, skillnaden mellan ljudböcker och pappersböcker, och hur man kan skapa läslust hos barn och ungdomar!
Dyssepodden (poddintervju): Vad händer i hjärnan när man läser om man har dyslexi?
Jag blev intervjuad av Simon från Dyssepodden. Vi pratade bland annat om hur en dyslexiutredning går till och hur man kan bli bättre på att läsa om man har dyslexi. Jag fick också prata lite om vad vad forskningen säger att dyslexi beror på.
Bokrecensioner: Förstå och arbeta med språkstörning
Sedan min bok “Förstå och arbeta med språkstörning” gavs ut augusti 2019 (Lärpocket: Natur & Kultur läromedel) så har en hel del positiva recensioner publicerats. För ett urval av recensionerna kan ni klicka här!
Forskning.se (intervju): Ljudning är A och O för att knäcka läskoden
Jag och professor Stefan Samuelsson blev intervjuade om evidensen för ljudande/syntetiska läsinlärningsmetoder och varför dessa metoder är särskilt lämpliga för läsinlärning i alfabetiska språk som svenskan.
Dagens samhälle (debattinlägg): Det behövs nationella riktlinjer för språkstörning
När Socialstyrelsens meddelade att nationella riktlinjer ska tas fram för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar med fokus på ADHD och autism så tog jag initiativ till ett debattinlägg som efterlyste nationella riktlinjer för språkstörning.
Öppen föreläsning: Språkstörning som inte hörs - vanligare i skolan än man tror!
Jag höll en föreläsning i mars 2019 på ABF-huset i Stockholm som ingick i Enheten för logopedis serie av öppna föreläsningar om våra olika forskningsområden. En 45-minuters introduktion till språkstörning (DLD) i skolåldern.
SITS (föreläsning): Faktorer som påverkar grammatisk förståelse
SITS (Svensk Intresseförening för Tal & Språk) ordnar varje år en kongress där jag var inbjuden talare 2018. Jag pratade om faktorer som kan påverka grammatisk förståelse utöver grammatisk kunskap, och här är en sammanfattning av föreläsningen skriven av Barbro Bruce.
Skola och Samhälle (debatt): Replik till Jan Henning Pettersson
Jag blev ombedd att skriva en replik till detta debattinlägg av Jan Henning Pettersson av redaktören för Skola och Samhälle. Här beskriver jag mycket av forskningen som stödjer att arbete med fonologisk medvetenhet är viktigt i tidig läsinlärning.
UR föräldrar (TV): Vad är språkstörning? Forskaren förklarar
Jag fick möjligheten att förklara vad språkstörning är i en film som ingår i Utbildningsradions föräldrasatsning (ur.se/föräldrar). Filmen finns också textad på somaliska, arabiska och tigrinja.
Skolvärlden (intervju): Så ska skolan bättre stötta elever med språkstörning
Jag blev intervjuad i tidningen Skolvärlden (Lärarnas Riksförbund) i april 2018 om hur skolan bättre kan stötta elever med språkstörning.
Specialpedagogen (intervju): Tystnar utan rätt hjälp
Jag och flera kollegor blev intervjuade i en artikel som först publicerades på specialpedagogik.se om språkstörning, att upptäcka elever med språkstörning i skolan och om drömmen att logopeder i framtiden ska vara en självklar del i elevhälsan och mer samarbete över professionsgränserna.
Dagens samhälle (debattinlägg): "Lär blivande lärare om språkstörning"
Hösten 2017 beslutade regeringen att kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska finnas med i examensmålen för lärare. Jag tog initiativ till ett debattinlägg som argumenterade för att ökad kunskap om språkstörning också måste ingå i denna satsning.
SpecialNest (intervju): "Logopeder behövs i skolan"
I denna intervju i nättidningen SpecialNest fick jag möjlighet att prata om varför jag tycker att logopeder skulle komplettera den pedagogiska och specialpedagogiska kompetensen i skolan.