Hej!
God fortsättning på det nya året alla läsare!
Jag hoppas att ni har haft det skönt och fått vila lite över jul- och nyårshelgerna. I universitetsvärlden finns inga riktiga jullov så det har blivit en hel del jobb för mig, men jag fick några dagars skidåkning och lite utflykter med familjen, och det känns som året börjat bra!
Jag kommer fortsätta sammanfatta aktuell och intressant forskning under 2023 på forskningsbloggen, som vanligt med fokus på språk- läs- och skrivförmåga hos barn och ungdomar, språkstörning/DLD samt relaterade funktionsnedsättningar. Jag är väldigt glad om ni vill fortsätta följa med mig på den här resan. 2022 blev det lite färre inlägg än vanligt. Detta berodde på en väldigt intensiv jobbhöst, och att den skrivenergi jag haft över utanför jobbet har ägnats åt flera andra skrivuppdrag som jag vill dela med er här - som några sena nyårskarameller:
Karamell 1: Kapitel om språkstörning/DLD i stiftelsen LegiLexis bok Lära barn att läsA
Den första karamellen som jag är väldigt glad över är ett nyskrivet kapitel om språkstörning/DLD i relation till läsning och lärande i klassrummet (Hallin, 2022a). Kapitlet bygger delvis på min bok "Förstå och arbeta med språkstörning" (Hallin, 2019) med tillåtelse från Natur & Kultur). Boken "Lära barn att läsa" är gratis om e-bok och kan laddas ner här!
Karamell 2: Kapitel om språkstörning, dyslexi och läsundervisning i antologin "Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov."
Detta kapitel är jag väldigt stolt över, inte minst för att det är i så fint sällskap i en väldigt fin bok med kapitel skrivna av många fantastiska forskar- och lärarkollegor. Jag läste också mycket intressant forskning när jag gjorde research för texten och hoppas att det ökar kunskapen om både dyslexi och språkstörning, inte minst hos lärare och speciallärare (Hallin, 2022b).
Karamell 3: Artikel om vilka verktyg och metoder som logopeder i Sverige använder vid utredning av misstänkt språkstörning
Precis innan jul fick jag reda på att en artikel vi arbetat med sedan innan pandemin (då vi samlade in data) har blivit publicerad (Hallin & Partanen, 2022). Slutresultatet blev både bra och intressant, och en sammanfattning av denna studie kommer att läggas ut i både min blogg och min medförfattare Petri Partanens blogg den närmsta framtiden - den finns också open access här!
Karamell 4: Ny lärobok i logopedi
Jag och många kollegor med mig har arbetat med olika kapitel till denna bok under hela 2022, och finala versioner skickas till redaktörerna nu i dagarna. Den tidigare läroboken i logopedi kom ut redan 2007 så det var dags för en uppdatering! Denna karamell får ni dock vänta lite på - planerad utgivning är hösten 2023. Jag är huvudförfattare för ett kapitel om intervention med fokus på språk, kommunikation och litteracitet och medförfattare i kapitlet om bedömning med fokus på språk, kommunikation och litteracitet samt kapitlet om läs- och skriv- och matematiksvårigheter.
Karamell 5: Text om språkstörning för Socialstyrelsens sida kunskapsguiden
Jag fick i uppdrag att enkelt och kortfattat sammanfatta konsensusarbetet CATALISE (om developmental language disorder/DLD), en text som så småningom kommer att publiceras på Kunskapsguiden. Kunskapsguiden är en sida som främst riktar sig till de som abetar inom hälso- och sjukvård och socialtjänsten och innehåller kvalitetssäkrad kunskap. Under året publicerades den första informationen om språkstörning på Kunskapsguiden (in och läs!!) men eftersom den bygger på en förstudie som handlade om språkstörning hos ungdomar och vuxna (se detta inlägg) så fick jag äran att komplettera med information om språkstörning hos barn. Det är en hel procedur när saker ska publiceras där, men under 2023 så kommer texten - jag säger till!
Karamell 6: Mest lästa inlägg på forskningsbloggen 2022
Slutligen så har det ju trots alla andra skrivuppdrag även blivit sexton forskningsbloggsinlägg under året som gått och här är de fem mest lästa inläggen som en sista karamell:
Med detta så är forskningsbloggsåret 2023 igång! Många roliga projekt och uppdrag väntar, bland annat datainsamling för mitt projekt “Att förklara och berätta”. Vi söker främst killar med typisk språkutveckling i mellan- och högstadiet så har ni någon i er närhet - fråga gärna dem om de vill vara med (Storstockholmsområdet).
Vi hörs snart igen!
/Anna Eva
Referenser
Hallin, AE. (2019). Förstå och arbeta med språkstörning. Natur & Kultur, Stockholm.
Hallin, AE. (2022a). Språkstörning/DLD. I S. Norén (Red). Lära barn att läsa, Stiftelsen LegiLexi, Stockholm.
Hallin, AE. (2022b). Språkstörning, dyslexi och den tidiga läsundervisningen. I D. von Börtzell-Szuch & S. Vuorenpää (Red.). Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov. Gleerups, Stockholm.
Hallin, AE., & Partanen, P. (2022). Factors affecting speech-language pathologists’ language assessment procedures and tools–challenges and future directions in Sweden. Logopedics Phoniatrics Vocology, 1-10.