Jag och Nils Kirsten kritiserar de obligatoriska bedömningsstöden i F-klass och årskurs 1. Slutsats: Det är dags att låta lärare och speciallärare ägna sig mer åt undervisning och stödinsatser och mindre åt utredning och dokumentation. Publicerades i Grundskolläraren, 20/10 2023.
SvD (debattinlägg): ”Utredningar stjäl viktig tid från undervisningen”
Jag och Nils Kirsten kritiserar de obligatoriska bedömningsstöden i F-klass och årskurs 1. Slutsats: Det är dags att låta lärare och speciallärare ägna sig mer åt undervisning och stödinsatser och mindre åt utredning och dokumentation. Publicerades i Svenska Dagbladet, 19/10 2023.
Juniornyheterna SR (radiointervju): Därför är det viktigt att läsa
Jag blev intervjuad i ett inslag från bokmässan om vikten av att läsa. Och Carl Blomqvists (9år) boktips är toppen!, 9 år, Juniornyheterna SR 29/9 2023.
DN (debattinlägg): "Speciallärare kan inte lösa alla barns problem"
Jag och specialpedagog Helena Wallberg skrev ett debattinlägg om det ökande läsgapet och hur god klassrumsundervisning och rätt förutsättning för lärare måste hamna främst i debatten Publicerades i DN, 6/7 2023.
David och Bo pratar pedagogik (podd): Språkstörning och dyslexi
Jag medverkade i podden David och Bo pratar pedagogik. Det blev fyra avsnitt: David Edfelt intervjuar Anna Eva Hallin om… …språkstörning hos barn och vuxna ; …språkstörning i förskolan ; …språkstörning i skola och utbildning ; …dyslexi
DHB Dialog (intervju): Proffs på språkstörning
Jag blev intervjuad i Riksförbundet DHBs medlemstidning om pågående projekt, utmaningar och möjligheter och min sida språkforskning.se. Dessutom blev det en fin puff för mina båda böcker! DHB Dialog nr 2, 2023.
LogopedLive (live-intervju): Finns olika sorters språkstörning?
Jag deltog i ett livesänt samtal med logoped Anna-Karin Arnald på funka meras “LogopedLive” där jag också svarade på tittarfrågor om ämnet “Finns olika sorters språkstörning?”. Lyssna/titta: https://www.youtube.com/watch?v=DHuOjEhG-78
Logopeden (debattinlägg): Hur diagnosticeras språkstörning vid samförekommande tillstånd?
Jag och min forskarkollega Lisen Kjellmer skrev ett debattinlägg där vi ville diskutera en brist på konsensus i hur språkstörning samförekommande med t.ex. autism diagnosticeras och bidra med vår syn. Logopeden #4 2022 (s. 6-7).
Skolvärlden (debattinlägg): ”Skolorna måste fånga upp elever med språkstörning”
Detta debattinlägg skrev jag tillsammans med ordförande för Afasiförbundet/Talknuten, UMS, Unga med språkstörning, Riksförbundet DHB och Logopedförbundet för att belysa vikten av att elever med språkstörning/DLD fångas upp i skolorna, med anledning av DLD awareness day 2022.
Altinget (debattinlägg): 110 logopeder: Bygg språkkravsdebatten på fakta
Detta debattinlägg skrev jag tillsammans med logopedkollegor för att ge evidensbaserad fakta kring krav i svenska språket för personer med annat modersmål, och vikten av att veta att språkkunskaper stärker varandra.
1177 Vårdguiden (intervju): När språket inte flyter
Jag blev intervjuad för tidningen 1177 Vårdguiden om språkstörning/DLD och språkutveckling. 1177 Vårdguiden nr. 4 2021
Språktidningen (intervju): "Det finns ingen röd tråd"
Journalisten Agneta Lagercrantz intervjuade mig, Albert Telon och Wilma Dahlgren om vad språkstörning är, hur det är att leva med språkstörning, om råd till andra med språkstörning och forskning om språkstörning. Reportaget publicerades i Språktidningen nr 5, 2021.
Altinget (debattinlägg): Vi uppmanar till omtag - rädda språkförskolorna
I detta debattinlägg argumenterar jag tillsammans med forskarkollegor, Svenska logopedförbundet, Afasiförbundet och DHB för att språkförskolorna måste få finnas kvar och att tilläggsbeloppet som finansierar verksamheten måste vara kvar.
Bokrecensioner: Värt att veta om språkstörning
Boken Värt att veta om språkstörning gavs ut i mars 2021 och handlar om språkutveckling, språkstörning och språklig tillgänglighet i förskolan. Den här skriven tillsammans med Christina Reuterskiöld och nu har det kommit flera positiva recensioner vilket är väldigt roligt. För ett urval av recensionerna kan ni klicka här!!
Dyslexi (artikel): Ljudande läsning är grunden till en god läsförmåga!
Jag blev ombedd att skriva en artikel i Svenska Dyslexiföreningens tidskrift “Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter” (nr 2 2021). Artikeln förklarar (utifrån forskning såklart!) varför det är så viktigt att barn lär sig ljuda i början av läsutvecklingen - och vad som händer sedan. Den bygger på tre blogginlägg som i sin tur baseras på en vetenskaplig artikel av Castles, Rastle och Nation (2018).
Skolhälsan (artikel): Språkstörning/DLD är både vanligt och okänt
Tidningen afasi (artikel): Språkstörning i förskolan
Hjärta och hjärna (poddintervju): I läsningen
I detta avsnitt granskar Doktor Emma Frans och radiojournalisten Maja Åström ett antal påståenden om läsning. Vad säger forskningen? Vad är sant, falskt eller mittemellan? Gästexperter är Anna Eva Hallin, logoped och forskare knuten till Karolinska Institutet, samt Ulrika Wolff, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.