språk i praktiken

Vi analyserar elevers texter – men hur?

Idag vill jag kort sammanfatta en studie som tittar på skriftligt och muntligt berättande i två olika genrer hos elever med språkstörning (Scott och Windsor, 2000). Vi vet att vi ska titta på elevers textproduktion – men i vilka mått syns språkstörningen mest?

Om äldre skolbarn och grammatisk träning

Idag blir det mer behandling i forskningsbloggen, men på mikronivå istället för makronivå. Susan Ebbels har utvecklat och utvärderat metoden formkodning (Shape Coding) som används för grammatisk behandling för äldre elever med grav språkstörning, och den vill jag skriva om idag.

Varför (åter)upptäcks ibland språkstörning i skolåldern?

Språkstörning är en medfödd svaghet i att lära sig sitt språk - hur kommer det då sig att vissa barns språkstörning inte upptäcks förrän i skolåldern? Idag diskuterar jag begreppet "illusory recovery" och varför jag tror att regelbunden uppföljning av elever som gått hos logoped som små är en bra idé.

Läsförståelse - meningen med att läsa

Läsförståelse är en av de mest komplexa språkliga aktiviteterna vi ägnar oss åt, och idag vill jag ge några exempel på hur man kan arbeta ämnesspecifikt och språkspecifikt med läsförståelse för elever med språkstörning (eller andra som har svårigheter med läsförståelse), och ge förslag till vidare läsning.