Hej alla!
Hoppas att ni har landat efter skol- och terminsavslutningar och diverse festligheter som brukar hända i juni och att ni hinner ladda om lagom inför midsommar.
Jag rundar av språkforskningsbloggsåret idag och återkommer i augusti med ytterligare sammanfattningar och diskussioner av forskning, rapporter och teorier. Jag vill varmt tacka er läsare för detta år -- att få återkoppling från er, och höra hur ni uppskattar att läsa och fundera kring det jag skriver är värt så väldigt mycket. Det slog mig tidigare idag att forskningsbloggen fyller 10(!) år i februari. Tänk så mycket som hänt på 10 år - inte minst inom det spännande forsknings- och kunskapsområdet språk- läs- och skrivsvårigheter, -undervisning/-intervention och språklig tillgänglighet. Jag måste nog börja fundera redan nu på hur jag ska fira det!
Jag tror att allas hjärnor (inklusive min) är redo för ledighet, så det blir ingen forskningssammanfattning idag. Däremot vill jag tipsa om lite sommarläsning -- både sådant som jag läst själv, sådant som jag skrivit nyligen och sådant som jag själv planerar att läsa.
Innan jag går in på mina boktips vill jag dock flagga för SITS kongress den 18 oktober i höst. SITS (Svensk intresseförening för tal och språk) ordnar varje år en kongress och även i år blir det ett jättefint program med bland annat en av mina forskaridoler Teresa Ukrainetz (jag tror att första blogginlägget i augusti kommer vara kring en av hennes artiklar!). Dessutom kommer jag och Linda Fälth tillsammans att prata om läskrisen på lågstadiet och hur vi kan lösa den. Anmäl er innan 30 juni så får ni ett rabatterat pris -- Hoppas att vi ses där!
Men nu vidare till bokrekommendationerna:
Rekommendationer som jag läst själv
Språkliga svårigheter i skolan. Vad kan vi göra?
Min första rekommendation är boken "Språkliga svårigheter i skolan. Vad kan vi göra?" (2024) av logopederna Julia Andersson ("logopedjulia" som tidigare har gästbloggat här) och Elvira Ashby (som arbetar på Hatten förlag och har skrivit flera fantastiska språkutvecklande barnböcker tidigare, bland annat mina barns favorit Spök-ABC).
Julias och Elviras bok är full av konkreta exempel baserade i både forskning och erfarenhet om hur man kan arbeta språkutvecklande och öka den språkliga tillgängligheten på låg- och mellanstadiet (men många av exemplen går även att applicera på högstadiet). Jag hade förmånen att läsa igenom och ge återkoppling på flera av kapitlen, och tycker själv att denna bok kompletterar min egen bok "Förstå och arbeta med språkstörning" på ett bra sätt - där denna bok ger fler och fördjupande exempel hur man kan arbeta inom alla olika språkliga områden, både vad gäller träning, kompensation och anpassningar. Boken är heller inte inriktad endast på språkstörning/DLD utan alla elever som kan hamna i språklig sårbarhet. Jag tror också många lärare kommer uppskatta att det också finns ett kapitel om uttal (eftersom många elever med DLD och andra utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar också har talstörning eller fonologisk språkstörning som det ännu kallas på svenska), och att det finns en del som ger "fem snabba tips" för olika ämnen (Svenska, matematik, engelska, SO/NO, praktisk-estetiska ämnen) samt rast och fritidshem. De avslutande intervjuerna med personer som själva har kämpat med tal och språk i skolan på olika sätt är också väldigt fina!
Språklig sårbarhet i förskola och skola. Barnet, språket och pedagogiken.
Min andra rekommendation är den andra och ganska rejält reviderade upplagan av "Språklig sårbarhet i förskola och skola. Barnet, språket och pedagogiken" (2024) av Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson och Anna-Karin Svensson. Den nya upplagan har uppdaterade referenser och uppdaterat innehåll. Denna bok har jag ännu inte hunnit läsa hela, men jag har gjort väl valda nedslag framför allt i delarna som handlar om skolålder. Boken omfattar både språkutveckling och språkliga utmaningar i förskoleåldern och skolåldern, samt språkutvecklande undervisning i förskola och skola. Mitt intryck (precis som det var med förra boken) är att det pedagogiska perspektivet och helheten är i fokus - och att boken utmanar läsaren att skifta perspektiv "från individ till lärmiljö" - utan att för den sakens skull undvika att prata om att barn och ungdomar också har olika förutsättningar med sig. Jag gillar skarpt att lärares språkliga medvetenhet lyfts som en viktig aspekt, och alla de små belysande och tänkvärda citaten från elever och lärare genom hela boken.
Rekommendationer som jag skrivit som ni kanske vill läsa 🙂
Grundbok i logopedi
Inom kort kommer ÄNTLIGEN "Grundbok i logopedi" vilket är precis som det låter - en grundbok i logopedi, som täcker in alla logopediska områden. Boken omfattar 41 kapitel och ett stort extramaterial på webben, och det kommer vara en FRÖJD att äntligen ha en uppdaterad svensk kursbok på logopedutbildningen! Jag tror också att verksamma logopeder kan få en forskningsbaserad uppdatering genom att läsa boken. Grundbok i logopedi är det hårda arbetet av fem redaktörer och hela 52 författare, inklusive mig. Jag är huvudförfattare till kapitlet Intervention vid utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar inom kommunikation, språk, läs- och skrivförmåga (kap 11) och medförfattare till kapitlen Bedömning av utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar inom kommunikation, språk, läs- och skrivförmåga (kap 10) och Utvecklingsrelaterade läs-, skriv och matematiksvårigheter (kap 7).
NPF och tillgänglig utbildning
Några av er kanske också känner till att Skolverket har skapat en modul som heter "NPF och tillgänglig utbildning". Jag blev tillfrågad att skriva en artikel till del 3 som heter "Språklig tillgänglighet vid NPF" - och jag finns också med på en 12 minuters föreläsningsfilm där jag sammanfattar de viktigaste delarna i artikeln (jag har inte själv vågat titta på filmen, men ni får gärna göra det! :D). Fokus är på språkets betydelse för lärande och hur språksvårigheter inklusive läs- och skrivsvårigheter kan påverka skolsituationen för elever med NPF. Modulen innehåller också uppgifter och reflektionsfrågor. Detta kanske är något att läsa och titta på nu under sommaren och sen kanske ta upp och diskutera med kollegorna till höstterminen?
Rekommendationer som jag tänker försöka läsa i sommar
Slutligen så vill jag också dela delar av min läslista för sommaren med er (det som inte är deckare eller lättsmälta romaner :) ) - samtliga böcker kom ut nu under 2024. Med en fyraåring och en sexåring (och ett längre besök av en ettåring med familj från Australien!) tror jag lästiden blir ganska begränsad - men jag tänkte i alla fall göra en större bokbeställning och hoppas på det bästa:
Claes Nilholm: Att tänka vetenskapligt om skolan
Nilholm är en person som jag respekterar väldigt mycket, och här skriver han om ett väldigt viktigt ämne. I beskrivningen står det att boken ägnar "särskild uppmärksamhet åt evidensrörelsen som utifrån positivistiska antaganden fått ett allt större inflytande på skolan under senare år. Författaren menar att evidensrörelsen har vitaliserat diskussionen om skolan, men pekar också på problem inom denna rörelse. Problem som har att göra med att: a) sammanställa forskning, b) överföra forskningsresultat till skolan och c) göra resultaten relevanta för skolan." Eftersom detta (a-c) är precis vad jag försöker ägna en stor del av mitt arbetsliv åt (och även min fritid!) så är jag väldigt nyfiken på denna bok, och jag förväntar mig att jag ska bli utmanad och förhoppningsvis klokare!
Magnus Haake och Agneta Gulz: Det oumbärliga klassrummet: en framställning på kognitionsvetenskaplig grund
Supernyfiken på denna bok som jag också tror kommer utmana, fast troligtvis på ett annat sätt än Nilholm, och eventuellt kommer dessa böcker delvis utmana varandra. Det blir spännande!
Petri Partanen: Att utveckla barns förmågor i förskolan
Petri (disputerad psykolog och specialist i pedagogisk psykologi) och jag har samarbetat på lite olika sätt de senaste åren efter att vi träffades på en konferens och insåg att vi hade mycket gemensamt, att våra olika bakgrunder kompletterar varandra, och att det alltid är så himla trevligt när vi ses och diskuterar! Jag har gillat hans tidigare böcker skarpt och lär mig alltid massor av honom - så jag ser mycket fram emot även denna bok!
Erik Andersson och Tove Wahlund: Orosboken : ta hand om din oro i fem steg
Erik är inte bara psykolog, docent i psykologi och studierektor på KI som tilldelades Stora psykologpriset 2023, jag har också länge följt honom lite på avstånd via en logopedkursare till mig (hej Mia!). Jag tror egentligen inte jag är mycket mer orolig än andra personer, men det finns definitivt mycket att oroa sig över i världen - Inte minst ett skenande klimat och ett geopolitiskt läge som får en att vilja sluta läsa nyheterna. Och som förälder oroar man sig lite jämnt. Så jag tänkte att detta kunde vara en spännande bok att ha, läsa och lära sig från!
Med detta vill jag önska er alla en riktigt fin midsommar, sommarlov och/eller sommarsemester! Vi ses igen i augusti - och jag hoppas att jag får se många av er live på SITS-kongressen i oktober!
/Anna Eva
PS. Vill du få mail när jag uppdaterar med nya forskningsbloggsinlägg? Skriv upp dig här nedanför. Jag kommer aldrig dela din mailadress med någon och uppdateringar kommer 1-3 gånger i månaden augusti-juni.