God jul från Anna Eva och forskningsbloggen!

Hej alla!

Som vanligt går december extremt snabbt och nu är det nästan julledigt för de flesta av oss - och det gäller även mig och forskningsbloggen. Med detta inlägg vill jag summera året som gått för att ni ska ha lite koll på vad jag gör (även utanför forskningsbloggen) och också ge lite jullästips.

2019 - ett innehållsrikt år

Vilket innehållsrikt år! Utanför forskning och undervisning i min tjänst på Karolinska Institutet och handledning och utvecklingsarbete inom min tjänst på Röstkonsultens logopedmottagningar så har har jag blivit intervjuad om läsinlärning på forskning.se, medverkat i bästa Dyssepodden, skrivit min första bok "Förstå och arbeta med språkstörning" (som nu är inne på sin tredje tryckning), medverkat i TV4 Nyhetsmorgon om tidig läsinlärning och läslust och sist men inte minst så har jag skrivit en ny broshyr för Afasiförbundet / Talknuten som kom nu i december. Dessutom har jag föreläst mer än någonsin förut, och njutit av varje sekund - vilken förmån det är att få stå framför en intresserad publik och sprida kunskap om sitt favoritområde!

Just nu är det broschchyren som gör mig särskilt glad och den kan man också ladda ner helt gratis på https://www.afasi.se/2019/12/12/ny-broschyr-om-sprakstorning-dld/ eller beställa tryckt version (30 kr st) på www.afasi.se/butik eller genom att mejla info@afasi.se . Jag och redaktören har ansträngt oss för att få till en lättläst text (bl.a. genom att följa råden som det fantastiska projektet "Begriplig text" tog fram - se detta blogginlägg). Vi hoppas att den ska passa anhöriga till barn, ungdomar och vuxna med språkstörning / DLD, men förhoppningsvis även de som själva har DLD. Jag tror också att den kan vara användbar för pedagoger, psykologer och andra som vill ha korta och centrala fakta kring definition, upptäckt, konsekvenser och möjliga insatser vid språkstörning / DLD. Behöver man ha en ännu mer kortfattad och lättläst version så finns också den nya "Lättläst om språkstörning", också från Afasiförbundet/Talknuten.

Afasiförbundets / Talknutens nya broschyr som jag har skrivit!

Afasiförbundets / Talknutens nya broschyr som jag har skrivit!

Vill ni fortsätta hålla koll på vad jag gör utanför forskning, undervisning och blogg, har jag skapat en ny sida på språkforskning.se där jag samlar inspelade föreläsningar, poddavsnitt, tv-, radio- och tidningsintervjuer samt debattartiklar där jag medverkat för att sprida kunskap och skapa opinion kring språkstörning, språkutveckling, läs- och skrivutveckling och -svårigheter (och relaterade ämnen!).

Forskningsuppdatering - 2019 och vidare…

På forskningsfronten har det också varit ett roligt och innehållsrikt år. Mitt projekt "Att förklara och berätta" går sakta men säkert framåt - jag har presenterat resultat från muntligt och skriftligt förklarande hos elever i årskurs 4-6 med och utan språkstörning på konferensen Symposium of Child Language Disorders (SRCLD) i Wisconsin i juni, jag har fått hjälp att samla in en del ytterligare jämförsdata av fantastiska skollogopeder i Sundsvall, min allra första masterstudent Anna Bergman har färdigställt sin masteruppsats med berättanderesultat från högstadieelever med ADHD (och fått VG! - länk kommer när den är upplagd) och jag planerar framåt med forskarna Ketty Andersson (Lunds Universitet) och Maria Levlin (Umeå Universitet) för att gemensamt skapa svenska manualer och databaser med jämförsdata från flera olika uppgifter inklusive detta projekt för det kliniska språkanalysprogrammet SALT, där vår förhoppning är att detta i framtiden ska bli en självklar del av svenska logopeders verktygslåda i kartläggning, bedömning och uppföljning av språkförmåga.

Året har också inneburit nya samarbetsparters vid olika universitet runtom i Sverige. Jag har tillsammans med forskaren och psykologen Petri Partanen (Mittuniversitetet, Östersund) samlat in data till en enkätstudie om svenska logopeders kartläggning och utredning av tal-, språk- och kommunikationsförmåga hos barn 0-18 år med viss fokus på dynamisk bedömning, och vi planerar att publicera dessa resultat under året som kommer. Efter att ofullständiga frågeformulär sorterats ut är det hela 580 logopeder som vi har svar från - TACK till alla fina kollegor som bidragit med sin tid!

Jag har också börjat samarbeta med forskarna Stefan Gustavsson, Henrik Danielsson och Ulrika Andersson på Linköpings Universitet och Tomas Nordström och Linda Fälth på Linnéuniversitetet för att utvärdera och beskriva resultat från det läskartläggningsverktyget LegiLexi som är gratis för lärare och skapat av stiftelsen LegiLexi. Gruppen har redan samarbetat en längre tid, men jag kommer bidra med ett logopediskt perspektiv och fokusera på de språkliga delarna i verktyget och resultaten. Väldigt väldigt roligt!

Slutligen så kommer jag vara en medsökare iett par större anslag som berör språkstörning hos förskolebarn på olika sätt - även skolbarn har ju varit små, och jag blir själv mer och mer intresserad av språkstörning i ett livsperspektiv. Håll tummarna för att dessa projekt blir av - jag uppdaterar om och när projekten kommer igång!

Vill ni ha ännu mer koll på min forskning och läsa om mina projekt så har jag mer info på min portfoliosida här: https://annaevahallin.wordpress.com/ och jag har även en profil på ResearchGate.

christmas-december-background-decoration.jpg

Jullovslästips

Inför lov brukar jag ge lite boktips och lästips - antingen sådant som jag själv har läst och gillar, eller sådant jag planerar att läsa som jag tror att ni också skulle skulle gilla - och det vill jag göra även denna gång. Alla tips är i onlineformat i år - så går även bra att läsa från mobilen!

På min att-läsa lista står just nu forskaren Svenny Kopps svenska sammanställning av forskningsläget kring flickor med ADHD som är publicerad på bloggen på Gillberscentrum vid Sahlgrenska Akademien (en mycket bra forskningsblogg för övrigt!).

En av mina favoritforskningsbloggar vill jag också rekommendera - forskaren Elza Dunkels blogg “Nätkulturer” om barns och ungas nätkulturer, barns rättigheter, lärande och IT. Hon är en av mina forskningsidoler - hon tar sig an komplicerade frågor på ett nyanserat sätt, hon skyggar inte för ämnen som det är mediepanik kring (t.ex. barns skärmanvändning och porrfilter), hon tar alltid ett barnrättighetsperspektiv, och hon är mycket bra på att sammanfatta och värdera relevant forskning (och har väldigt intressant egen forskning också!). Hon har också haft en superbra adventskalender under december 2019 (“dagens kunskapslucka”) - kolla gärna in den! Bloggen finns också på facebook om man vill följa den/henne där.

Slutligen: visst vet ni att det finns över 100 inlägg på forskningsbloggen nu?! Mitt sista lästips är att kika på tidigare språkforskningsbloggsinlägg - nedan har du möjlighet att välja inlägg inom en viss kategori - kanske kan du hitta något spännande som du inte läst ännu!

Gott nytt 2020!

Jag ser mycket fram 2020 - alla roliga och intressanta forskningprojekt och samarbetspartners, undervisning på logopedprogrammet, handledning och föreläsningar. På ett personligt plan kommer 2020 också innebära en större förändring - jag kommer vara föräldraledig igen från mars i runt 6 månader vilket ska bli väldigt roligt och spännande - men planerar att fortsätta forskningsblogga även under ledighet - kanske med en liten paus just när bebis kommer :).

Sist så vill jag önska er, kära läsare, en riktigt skön jul och ett gott nytt år! Jag är så glad över att du är en av de 256 000 unika besökare som forskningsbloggen haft sedan jag startade 2015 - och den återkoppling jag får från er får mig att vilja fortsätta sammanfatta aktuell och intressant forskning och sprida den till fler!

Glada hälsningar

Anna Eva