Forskningsbloggsåret har startat igen! Det finns flera bra anledningar till att inläggen var lite färre under 2022, bland annat har jag skrivit flera bokkapitel om språkstörning/DLD (varav ett som ni kan ladda ner nu direkt!)
DLD och inre tal (del 1)
Sommar och en coronastudie med twitterbrus
Nu är den här: No learning loss in Sweden during the pandemic: Evidence from primary school reading assessments av Hallin och kollegor (2022). En svensk nypublicerad studie baserad på data från stiftelsen LegiLexi som har fått mycket uppmärksamhet på internet hittills. Glad sommar önskar Anna Eva och forskningsbloggen!
Berättande hos svenska mellan- och högstadieelever med DLD och ADHD
Idag presenterar jag de första publicerade resultaten från mitt eget forskningsprojekt Att förklara och berätta. Hur påverkar ADHD och språkstörning/DLD berättande hos svenska mellanstadie/högstadieelever? Och vilka effekter har bildstöd på berättande? Några första svar på de frågorna bjuder jag på i dagens inlägg.
Kunskapstörst och smygstart!
Jag smygstartar igång forskningsbloggen med en uppdatering om hur jag tänker mig bloggen framöver utifrån er återkoppling och tips om ett jättebra, jättegratis och väldigt inspirerande material för att utveckla undervisning och språklig tillgänglighet (bland annat) riktat mot gymnasieskolan (jag tänker att även de i högstadiet kan inspireras…) som jag har bidragit till!
Året som inte började som jag tänkt...
God jul från Anna Eva och forskningsbloggen!
Language Sample Analysis, forskningsresultat och bokpepp!
Betydelsen av positiva relationer mellan lärare och barn med språkstörning!
Att minska gapet mellan forskning, klinik och skola - viktigt och utmanande
Glad sommar!
Mot nya och vidare äventyr!
Första resultaten: Viss grammatik och ovanliga ord utmanar
Vi måste prata om teorier och en forskningsuppdatering
Nu åker jag tillbaka till New York och tackar för den här tiden i Stockholm! Forskningsbloggen kommer såklart leva vidare oavsett var jag befinner mig, och idag vill jag skriva kort om hur kunskap om teorier kan hjälpa oss i vårt dagliga arbete med barn som har språkstörning, och också ge er en liten quiz-utmaning.