logopedidoler

Beskriva, förklara, argumentera – Öka din kunskap om en "super"-genre!

Lär er mer om hur förmågan att förklara, beskriva, argumentera (och förstå förklaringar, beskrivningar och argumentation) utvecklas - idag om “super”-genren informationsdiskurs utifrån Ukrainetz (2024).

Vår fantastiska språkförmåga, vad språkstörning/DLD beror på och hur det kan göra våra insatser bättre!

Hur hänger olika minnessystem och språkinlärning ihop? Vad innebär det att se språket som en färdighet och hur snabbt kan ett samtal gå egentligen? Hur är språkinlärning vid språkstörning/DLD annorlunda och varför räcker det inte att testa språk med standardiserade normerade tester?

“Much messier and sloppier” (språkförståelse, pragmatik och diagnostiska kategorier)

Ordförråd och grammatik är viktigt för språkförståelse, men inte allt. I dagens inlägg om forskning som undersökt förståelsen “mellan raderna” och hur den hänger samman med förståelsen av ordförråd och grammatik.

Vikten av tidig muntlig språkförmåga

Idag använder jag professor Pamela Snows modell “the Language House” för att visa varför den tidiga muntliga språkförmågan är så viktigt för resten av livet, och för att betona vikten av tidigt språkutvecklande arbete i både förskolan och i skolan. En bra påminnelse till alla nu i skolstartstider!

Höstlov är läslov!

Vecka 44 är läslov och därför vill jag idag ge några lästips på böcker som jag har inspirerats av de senaste månaderna. Fokus är forskning kring läsinlärning och lässvårigheter, dynamisk bedömning av språk och flerspråkig utveckling och svårigheter.

Ha en fin vecka och allhelgonahelg!

Berättande som behandling

Evidensbaserad språkbehandling för elever med språkstörning finns! Två av mina logopedfavoriter, Sandi och Ron Gillam har utvecklat och utvärderat ett berättandebehandlingsprogram som vägleder i strukturerat arbete med grammatik, ordförråd och berättelsegrammatik (story grammar) både individuellt, i liten grupp och i helklass.