Stötta förmågan att förstå och själva presentera informationsdiskurs hos elever med språkstörning/DLD! Idag sista delen utifrån Ukrainetz (2024).
Beskriva, förklara, argumentera! Stötta elevers förståelse och skrivande i klassrummet
Beskriva, förklara, argumentera – Öka din kunskap om en "super"-genre!
Meningen med att läsa är inte läsförståelse
Vår fantastiska språkförmåga, vad språkstörning/DLD beror på och hur det kan göra våra insatser bättre!
“Much messier and sloppier” (språkförståelse, pragmatik och diagnostiska kategorier)
Vikten av att återkalla information i inlärning!
Vikten av tidig muntlig språkförmåga
Glad sommar från forskningsbloggen!
Höstlov är läslov!
Tidig läsinlärning - evidens och samverkan
Glad lucia och god jul(läsning)!
Allas hjärnor behöver variation för att lära sig språk
Berättande som behandling
Evidensbaserad språkbehandling för elever med språkstörning finns! Två av mina logopedfavoriter, Sandi och Ron Gillam har utvecklat och utvärderat ett berättandebehandlingsprogram som vägleder i strukturerat arbete med grammatik, ordförråd och berättelsegrammatik (story grammar) både individuellt, i liten grupp och i helklass.
Klassrumsbaserad språkbehandling
Fem förmågor som behövs för att kunna berätta
Varför är "språkstörning" svårt att förstå?
Jag har funderat mycket på detta: Varför är språkstörning en så ”okänd och missförstådd” funktionsnedsättning?
Jag tror att det finns flera anledningar. Ett är att vi tar...